Hemsida är första prioritet

2014-12-03 - 15:20

Man kan lätt förledas av tanken att de flesta företagen i vårt avlånga land år 2014 har en egen väl fungerande hemsida. Detta är emellertid långt i från sant. Ser man till gruppen mindre eller medelstora företag så är det snarare en regel än ett undantag att det finns tydliga förbättringsområden hos merparten av företagarna i detta segmentet.

Ett vanligt scenario

Ofta stöter vi på företagare som har dyra införande på på stora katalogsidor. Det är till och med så att man lägger så stora delar av sin marknadsbudget att man sedan anser att man har sin digitala satsning täckt och därmed helt struntar i att satsa på en egen webb.

Det finns flera problem med detta:

  • Det kommersiella användandet av dessa sidor minskar till förmån för sökmotorer (Google.se).
  • Priserna är ofta omotiverat höga.
  • Man bygger in ett beroende mot en plattform som man inte kontrollerar.
  • Användare får begränsad tillgång till ens erbjudande , eftersom endast en bråkdel av den information man har på en egen hemsida finns med i införandet.

Satsa på en egen hemsida

Vår rekommendation är att man först och främst satsar på en egen hemsida som man har kontroll över och kan bygga sin digitala satsning ifrån. På det sättet så bygger man en egen plattform som man i ett senare skede kan utveckla i olika kanaler. Viktiga saker som vi tycker man bör tänka på när upphandlar en hemsida:

  • Att hemsidan byggs i ett sökmotoranpassat system, så man i ett senare skede kan synas på sökmotorer ex Google.se.
  • Att man äger hemsidan i sin helhet vid erlagd betalning.
  • Att den är anpassad efter olika format såsom mobil, surfplatta och givetvis alla webbläsare som är standard.
  • Att man har ett bra och prisvärt webbhotell.
  • Att den har en attraktiv design som kan konvertera besökare till kunder.

Vårt råd till företagare stora som små är att satsa på en egen plattform först och sedan bygga vidare med marknadsföringskanaler som genererar potentiella kunder till er egen webbplats