Landningssidor på väg bort?

2015-07-06 - 11:52

Under våren 2015 har ett mönster för landningssidor visat sig som jag inte sett innan. En viss sajt på den amerikanska marknaden har med väldigt få inlänkar har lyckats komma upp på sökord den inte har i titel-taggen. Detta hade inte behövt vara så ovanligt om det inte varit så att sökorden är rätt konkurrensutsatta och svåra att komma upp på. Hur vet jag då att det inte alltid varit så? Jo för att sajten i fråga legat högt på sökorden förut, men hade då en tredjedel så mycket trafik. Det är till och med så att den hade bättre placeringar på de bästa sökorden under 2012, men numera har mer trafik på grund att den syns på fler sökord. Sajten ser ungefär likadan ut som då, och ingen ny text är inlagd förutom några blogginlägg som inte drar in trafik. Sökorden i sig har inte mer trafik idag än 2012 enligt Google Adwords. Konkurrenterna (som syns idag) har fått liknande effekter.

När skedde förändringen?

När förändring skedde är svårt att säga. Men gissningsvis i slutet av 2014 eller 2015. Sen kan det vara så att uppdateringen kommer till Sverige något senare, då detta rör sig om amerikanska marknaden vilket Google ibland testar ändringar på först.

Vad innebär detta rent praktiskt?

Man kan då fundera vidare vad detta innebär rent praktiskt. Har Google aktivt minskat vikten vid rena landningssidor? Som förut rankade bra. Ett problem inom SEO som egentligen funnits sedan jag började med kommersiell SEO för 10 år sen, är att alla stora sökord man vill synas på bör finnas med i titel-taggen (den du ser i fliken för denna sida, eller vid bokmärke). Google lägger stor vikt vid att sökordet finns i titeln, och gör så än idag. Lösningen på problemet i början av 2000-talet var att lägga en hel uppsats i titel-taggen. När detta slutade fungera började man skapa landningssidor som var snarlika varandra, och så har det varit sen dess. Kanske är detta på väg bort nu? Alla landningssidor är givetvis inte av ondo, en sida som faktiskt tillför sajten något nytt unikt kommer alltid att vara bra. Fokuserat innehåll är alltid bättre än en sida med allt om allt. Men tar man en unik landningssida och skriver om texten bara och ändrar sökorden, då har man ur användarsynpunkt inte skapat någon jätte bra sida.

En teori

Algoritmen Hummingbird skulle passa in som en teori angående vad Google ändrat. När Hummingbird släpptes märktes ingenting i sökresultatet, inga stora förändringar. Trots att Google slog på stora trumman, alla stora namn uttalade sig om hur stor uppdateringen var. Grundarna, Head of Search osv. Uppdateringen har alltså fasats in under flera år. Men detta är en ren spekulation.

Så tipset är att hålla koll om man har onödiga landningssidor på sin sajt, eller på andra domäner. I övrigt är det bara att göra som vanligt, skapa bra sidor som besökaren vill ha.

Ha en trevlig semester!

/Per Renemark, Strateg Seonova